Een Self Service Portaal om je interne klanten beter te ondersteunen
Iedereen is de dag van vandaag wel een consument bij bol.com of coolblue. Zij zetten sterk in op het optimaliseren van de klantbeleving oftewel de Customer Experience. Medewerkers van een organisatie, die interne klant zijn en diensten afnemen van IT, HR, fleet, .. verwachten ook dezelfde customer experience in hun eigen organisatie.
Een Self Service Portaal is een website waar je interne klanten terecht kunnen, om aanvragen en problemen te registreren en op te volgen. Kunnen we deze klantbeleving of klanttevredenheid vergroten met een Self Service Portaal? Veel klanten hechten namelijk meer waarde aan een persoonlijke benadering tijdens live support. Ze willen het gevoel hebben dat hun aanvraag met de nodige zorg en prioriteit behandeld wordt. Het slecht inrichten van zo’n Self Service Portaal zorgt dan ook snel voor een slechte klantbeleving. Wat de voordelen van zo’n Self Service Portaal zijn en welke de key succes factoren zijn bij het inrichten, lees je hier.

Deze blog rond samenwerking met en tussen service providers is geschreven door Jordy Mertens, service management consultant bij 2Grips.
Key succes factoren van een self service portaal
In deze huidige tijden, waar telewerken meer en meer normaal is, werken medewerkers niet langer 9-to5. Dit vraagt heel wat flexibiliteit van je support. Als bedrijf is het is niet realistisch om deze behoefte in te vullen met een servicedesk die je 24/7 kan bereiken. Tenzij hier een stevige kostprijs tegenover staat. Het voordeel met een Self Service Portaal is nu net dat deze 24/7 beschikbaar is. Klanten kunnen hier steeds terecht om hun aanvragen in te dienen en op te volgen. Sterker nog, door het inrichten van een knowledge management proces, kunnen we antwoorden op veel gestelde vragen en/of problemen via het Self Service Portaal aan de klanten beschikbaar stellen. Zo lossen medewerkers zelf hun vragen en/of problemen op, zonder dat er menselijke interventie nodig is van een support medewerker. Deze shift left zorgt ervoor dat klanten nog sneller en efficiënter geholpen worden, met een hogere klanttevredenheid tot gevolg.
Tot slot kan zo’n Self Service Portaal ook gebruikt worden om goedkeuringen te geven gerelateerd aan aanvragen. Stel een medewerker uit jouw team vraagt een nieuwe laptop aan. Dan is het logisch dat jij als teamleader, van wiens budget deze laptop betaald zal worden, jouw goedkeuring moet geven alvorens de bestelling en installatie gebeurt. Op het Self Service Portaal heb je dan steeds een helder overzicht van al jouw open en reeds behandelde goedkeuringen.
Het goed ontwerpen en inrichten van zo’n Self Service Portaal is een must als we hiermee de klantbeleving willen vergroten. Enkele key succes factoren voor een goede Self Service Portaal:

Heb je nog vragen of wil je meer weten over hoe je een Self Service Portaal kan inzetten om je klantbeleving te vergroten? Aarzel dan zeker niet contact op te nemen!