Het kiezen en implementeren van service management software is geen alledaagse bezigheid. Met onze kennis van de markt en onze jarenlange ervaring met het implementeren van diverse ITSM applicaties, zoeken wij samen met u naar de meest geschikte service management oplossing voor uw organisatie en begeleiden wij u en de betrokken medewerkers bij de implementatie ervan. Een verkeerde keuze of slechte implementatie kan verstrekkende gevolgen hebben!

Service Management Tooling Selectie

Als onafhankelijk consultant gaan wij samen met u op zoek naar de meest geschikte Service Management oplossing voor uw organisatie. Er bestaan immers vele tientallen aanbieders van deze software. De markt is dus veel groter dan alleen de bekende aanbieders in Gartner’s Magic Quadrant. Het kiezen van de juiste oplossing is daarmee een grote uitdaging. Zeker ook omdat de marketing-machines van de software leveranciers op volle toeren draaien om klanten van hun producten te overtuigen. Een verkeerde keuze in de tooling selectie fase, echter, kan verstrekkende gevolgen hebben! Niet alleen financieel (de implementatiekosten van sommige tools kan zomaar oplopen naar 250K euro) maar ook voor de medewerkers en de processen van de eigen it organisatie en, nog belangrijker, voor de business.

ITSM Tooling Selection

Tijdens de tooling selectie houden we rekening met de huidige situatie en de gewenste situatie, dit na een eventuele maturiteitsanalyse. Want wat de meest geschikte applicatie is voor een organisatie, hangt af van een groot aantal zaken. Slechts één daarvan zijn de functionaliteiten en features die een applicatie kan bieden. Veel belangrijker is het om te kijken naar de maturiteit van de eigen (IT) organisatie en de doelstellingen die er zijn voor de komende jaren. Samen met u, brengt onze consultant de manier van werken, de processen en de procedures in kaart. Op basis van deze processen bepalen we de benodigde functionaliteiten en met onze kennis van de markt kunnen we vervolgens al direct een shortlist samenstellen van interessante oplossingen. Deze kunnen vervolgens in meer detail worden bekeken en er kan een Proof of Concept worden gedaan om te toetsen of er inderdaad een goede ‘fit’ bestaat. Het uiteindelijke resultaat is een gefundeerde keuze voor een specifieke service management applicatie waarmee een IT organisatie gegarandeerd haar doelstellingen kan bereiken.

Na de tooling selectie helpen wij u bij het begeleiden van de implementatie waarbij we o.a. ook de gekozen leverancier aansturen en instaan voor de controle op de goede kwaliteit van de service management tool.

Service Management Tooling implementation

2Grips heeft uitgebreide ervaring met de implementatie van een groot aantal service management oplossingen. Buiten de oplossingen die we zelf leveren (4me , BMC Remedyforc, Freshservice, en Ivanti) zijn we onder andere bekend met Servicenow, Topdesk, Jira, Sysaid, Samanage en Landesk.
Onze aanpak onderscheidt zich doordat we ons tijdens een implementatie niet alleen richten op de tool zelf, maar ook de broodnodige aandacht geven aan de processen die ondersteund moeten worden en de medewerkers die deze processen moeten uitvoeren. Hiermee wordt een tooling implementatie allesomvattend wat een enorme bijdrage levert aan het succes ervan. Tijdens al onze implementaties blijven organisatie en proces leidend! Met deze gedachte in het achterhoofd blijven we er ook naar streven om aanpassingen buiten de standaardinrichtingen te minimaliseren.

Valkuilen

De implementatie van een service management applicatie zit vol met valkuilen. Wanneer een organisatie weinig ervaring heeft met dergelijke implementaties, is een uitglijder dan ook snel gemaakt. Zeker ook omdat softwareleveranciers of hun implementatiepartners meestal volledig gericht zijn op de technische implementatie van de software.
Enkele voorbeelden:

  • Over-customisatie waardoor de kosten oplopen en het beheer bemoeilijkt wordt.
  • Het opzetten van individuele processen waarbij de onderlinge samenhang uit het oog wordt verloren.
  • Een focus op functionaliteiten in plaats van op het proces waardoor de doelstellingen van de implementatie niet worden behaald.

Mogelijke gevolgen van dergelijke vergissingen tijdens de implementatie-fase zijn dat het project uitloopt en de budgetten worden overschreden. Of (nog erger) dat de applicatie onvoldoende in staat blijkt te zijn om de organisatie te helpen met het behalen van haar service management doelstellingen.

ITSM implementation
Service Management Implementatie Fases

Een implementatie van een traditionele service management oplossing gaat grofweg door de fases heen die in het plaatje hiernaast worden weergegeven. Voorafgaand aan het project, echter, dient er al het nodige beslist te worden, zoals de scope van het project. 2Grips begeleidt organisaties bij het maken van de juiste keuzes voorafgaand aan een implementatietraject. Daarnaast bieden we begeleiding tijdens alle fases van het project zelf om de kwaliteit van de implementatie te waarborgen en de planning en het budget te bewaken. Dit wordt bereikt door scherp te letten op de tooling requirements en de meerwaarde hiervan te blijven afwegen tegen hun kosten. Hierdoor wordt zowel de klant als de implementator bij de les gehouden en wordt een optimaal eindresultaat bereikt.

Neem voor meer informatie direct contact op met 2Grips

CONTACT